sábado, 17 de mayo de 2014

Perseguint un somni

Us recomanem que compreu el diari Ara d'avui, on podreu veure els nostres alumnes de Batxillerat parlant dels seus somnis. Pels qui no pugueu, us transcrivim l'article (http://www.ara.cat/premium/suplements/criatures/Perseguint-somni_0_1139886001.html) de la Trinitat Gilbert, amb fotografies de la Cristina Calders.

“La immensa majoria d’adolescents són feliços, perquè dediquen la vida a passar-s’ho bé”, assegura el psicòleg, educador i periodista Jaume Funes, que acaba de publicar el llibre Álex no entiende el mundo (Montena). Ara bé, també és cert que “quan expressen que estan aclaparats, també senten amb la mateixa intensitat el malestar”, explica en una conversa que mantenim a partir de la pregunta: els adolescents són feliços?
De naturalesa, doncs, els joves són així, busquen ser feliços, viure-ho tot al màxim i estar sempre amb la millor companyia. Una altra qüestió és que de vegades la felicitat pugui ser imposada o predeterminada, perquè “vivim en una societat de mercat, i la publicitat ven imatges, marques i estats anímics que associen la felicitat a aquella que ha construït una altra persona, i la volen vendre perquè se la facin seva”, reflexiona Funes. El màrqueting té els adolescents com una diana clara i diàfana, i ells hi cauen. “Llavors serà una felicitat imposada, no la que s’hauran construït ells mateixos”.
En el llibre Álex no entiende el mundo, Funes pregunta als adolescents si té avantatges o inconvenients ser adolescent i li contesten: “Es clar que té avantatges, i molts, perquè comences a viure la teva pròpia vida, a aprendre coses de la vida, a ser cada cop més independent. Segons el meu parer, ha de ser una de les millors èpoques de la vida de cadascú, perquè pots permetre’t fins i tot el luxe de no tenir cap o viure al màxim alguna o altra situació perquè encara no ets adult” (capítol: “ Pasarlo bien. Ser feliz. El contenido joven de la felicidad” ).
Vegem a la pràctica les explicacions de Jaume Funes. Ens en anem al Col·legi Mare de Déu de la Salut, de Sabadell, i hi reunim un grup de nois i noies que hi estudien ESO i batxillerat. La pregunta que els formulo els fa riure a tots i alhora els fa emmudir. Hi insisteixo.
“Sou feliços?”


Em comença a respondre l’Àstrid Pascual (1r de batxillerat). “Sí, mooolt, m’hi considero molt, perquè he aconseguit atrapar el meu somni, que és estudiar ciència en un campus científic a Alemanya”. L’Àstrid ho ha aconseguit perquè hi va enviar una carta, per iniciativa pròpia, amb el seu currículum i una presentació, i li van contestar que l’acceptaven. Esclar que ho va fer impulsada pel seu germà bessó, el Gerard Pascual, que és al programa Joves i Ciència i li ha tocat una beca per anar a Boston. “Ell ha guanyat la beca i jo m’ho hauré de pagar, però, tot i així, estic contenta perquè vaig tenir la iniciativa d’enviar-los la carta i presentar-m’hi”.
L’Àstrid, a part de la felicitat pels estudis, opina que els adolescents catalans han de saber valorar el que tenen. “Si algú pensa que no és feliç, tan sols cal que es valori en relació amb joves d’altres països que no tenen recursos, per veure que nosaltres ho tenim tot”. Ho diu amb seguretat, fermesa. “I a part d’estudiar, també m’agrada molt l’esport, el ball, llegir, anar a la muntanya i estar amb els amics”, afegeix.
Ara parla el Gerard, el germà bessó. “Sóc molt feliç, com diu la meva germana, perquè tindré una oportunitat única aquest estiu que mai de la vida hauria pensat que aconseguiria, que és anar a Boston gràcies a un article de recerca que vaig fer”. Segons opina el Gerard, viatjar és entendre com funciona la vida, conèixer una nova cultura i una realitat que sovint no té res a veure a la que ells estan acostumats. “Els adolescents d’avui som feliços perquè tindrem el futur que nosaltres vulguem, perquè ens l’estem creant nosaltres”. Certament, admet el Gerard, “serà difícil, perquè hi ha molta competitivitat, però el repte justament és aquest, i afrontar-lo amb optimisme”.
El cap d’estudis del Col·legi Mare de Déu de la Salut, Joan Antoni Marín, els ha anat escoltant a tots. A part de comentar els premis i concursos als quals s’han anat presentant els alumnes de l’escola (finalistes del Google Science Fair, guanyadors del Premi de Recerca 2014, finalistes de l’Exporecerca 2014, entre d’altres), el Joan està content de la manera com incentiven els joves en la ciència: “Ho fem de tal manera que des dels 12 anys ja poden fer recerca; a més el professorat també està vinculat a entitats de recerca catalana i, per tant, tenen la formació necessària per saber-los dirigir”. Els joves han anat parlant entre ells. “No sabem com eren els joves d’abans, si eren més feliços que nosaltres, però ara volem aconseguir el que ens proposem i, si ho fem, serem feliços”, diu l’Àstrid, i tots assenteixen.
Ahir i avui
Aquest grup potser desmunta la imatge que molts tenen avui dels adolescents. La generació que descriu Michele Serra al seu llibre Els escarxofats (La Campana). ¿Són tan diferents dels adolescents de fa 20 anys? Per esbrinar-ho truco per Skype al Lluís Llobera ( http://vimeo.com/lluisllobera ). Té 35 anys i viu a Nova York, on treballa com a animador sènior a Blue Sky Studios. Ell viu al país on tot és possible: “Treballo en una empresa formada per 600 treballadors, entre dissenyadors, modeladors, tècnics i animadors i més”, diu.
D’adolescent era feliç mirant pel·lícules d’animació i llegint còmics. “Les meves preferides eren les pel·lícules de Disney, i llegia des de còmics europeus fins a còmics americans i manga”. “A més -recorda el Lluís-, em passava hores senceres jugant i vivint aventures amb les meves joguines”. Va tenir clar de seguida que s’hi volia dedicar: “Però com que no hi havia internet, ni informació de com aconseguir el que volia, vaig haver d’empescar-me com fer el camí per mi mateix. Dibuixant, llegint llibres i aprenent a animar de manera autodidacta”.
No renunciar
Des del 2007 que el Lluís viu a Nova York després que va enviar una carta i un currículum a l’empresa on treballa (i l’explicació recorda la iniciativa de l’Àstrid Pascual!). Ara mateix té a la cartellera dels cinemes catalans la pel·lícula Rio 2, en què ha fet de character lead (supervisor) del Nigel, el dolent de la pel·lícula. Rio 2 és la sisena pel·lícula del Lluís.

Acabo demanant-li una recomanació per als adolescents d’avui. I em dóna la resposta amb seguretat: “Que facin sempre el que més els agradi, que no renunciïn a cap somni, que els persegueixin, perquè això, justament, és la felicitat”. Un consell que servia ahir, però també avui.

miércoles, 14 de mayo de 2014

GUANYADOR JOCS FLORALS 2014 -PROSA-

A continuació publiquem l'obra guanyadora dels Jocs Florals d'enguany a la categoria de PROSA.
L'autor és la Natàlia Hernández, la nostra més sincera enhorabona! 



El rey de mis sentidos
23 de abril de 2014
Querido amor:
Llevo echándote de menos desde el momento que le dijiste adiós a mi mirada. Intentando olvidar pero sin parar de recordar puedo visualizar ante mis ojos todos y cada uno de los instantes vividos juntos. Aún puedo sentir el roce de tus dedos con el contacto de mi piel haciendo que me estremezca, los besos infinitos y tus ojos clavándose en mi, desnudándome, sin tan solo tocarme. Dejando al descubierto mi alma me hiciste libre con tu amor. Podría haber echado a volar en cualquier momento con las alas que solo tú supiste darme. Solo nosotros entendíamos lo que llegaba a ocurrir entre tu mirada y la mía cuando estas se cruzaban y la sutil tensión con la que nuestros ojos hablaban.  Podría haberte amado todas las mañanas, darte mis mejores noches y regalarte todos y cada uno de nuestros días en este mundo que nos repudia. Pero no, tú decidiste marcharte. Fuiste tú el que te dedicaste a hacerle el amor a mis sentidos con tanto ímpetu que arañaste toda mi alma, rasgando todo mi ser. Queriéndonos tanto que hasta dolía. Si estuvieras aquí sabrías de lo que hablo. Pero no lo estás. No estás aquí para perderte conmigo. Me bastaría mirarte para enamorarme otra vez, cogerte de la mano y huir muy lejos de aquí. Mío, tuya, nuestros. Eso prometimos, pero ¿tú dónde estás? Dejándome aquí sola no has cumplido tu promesa, el plan era estar juntos para siempre. Pero nuestro siempre resultó ser algo realmente efímero. Yo solo quise conocer todos tus secretos, tus mentiras, los misterios que ocultabas… Aprenderme todos y cada uno de tus lunares, sabérmelos de memoria y repasarlos todas las noches. Encontrar en tus brazos mi sitio en el mundo y en tus ojos mi historia. Guardar tus besos en mi piel, tatuármelos si hiciera falta para no borrarlos jamás, ahuyentar tus miedos y los míos y encontrar en ti mi inspiración. Solo quise llenar las noches de palabras vacías que le daban sentido a mi existencia en este planeta y ahora sin ti ya no se lo encuentro. Quise pensar que eras tú el que suavizabas mis puñetazos, pero no fue así, no eras tú. Tú solo endulzabas el café y las mañanas mientras nuestro irascible amor se encargaba de mordernos en el fondo de las entrañas. Poco a poco, despacito y con amor la pasión fue calando en ambos.
¿Dónde estás mi amor? Odié ver como se consumía nuestro sentimiento, como te ibas sabiendo que no volverías. Detesté la facilidad con la que dejaste atrás caricias, besos, miradas, momentos, sensaciones y sentimientos. Te llevaste todo de mí, así sin más, de un momento a otro. Guardé en mis ojos tú última mirada y en las lágrimas vertidas se fueron los besos que nunca te daría y los te quiero que nunca podría mencionar. Te estuve buscando entre los rostros de la gente, te encontré y pude ver como tu luz se apagaba. Me miraba en el reflejo de tus ojos pero ya no veía nada. Te fuiste, te marchaste, me abandonaste. Te desvaneciste entre la multitud y la esencia de nuestro amor se fue contigo.
Después de esto me di cuenta de que si fuera junto a ti siempre lo intentaría y que dedicaría mis días a buscarte en los sueños que juntos construimos. Soltaría el mundo con tal de sostener nuestro futuro. No tuvimos una despedida porque no tuvimos final y yo me iba a dedicar a esperarte, a ti, al explorador de mi espíritu más profundo y al rey de mis sentidos.
Adiós mi amigo, adiós mi amor. Nos volveremos a ver.
Te buscaré aquí, aunque te encuentre allí arriba. 
Sinceramente,
XXX
Natàlia Hernández Guillén

miércoles, 9 de abril de 2014

Visita al Caixaforum

El passat dillus 31 de març els alumnes de 1r de Batxillerat vam anar al Caixaforum de Barcelona. Primer de tot, vam poder gaudir d'una interessant exposició anomenada Del Mite al Logos on vam poder observar diverses peces pertanyents a l'Antiga Grècia, de gran valor, El recorregut començava pels antics mites grecs i acabava en els grans filòsofs de l´època. 

La segona exposició mostrava la vida i creacions del gran arquitecte modern suís Le Corbussier, des dels seus inicis, passant pels edificis més emblemàtics i acabant per les construccions dels seus últims anys. 

Vam dinar davant, a les fonts de Montjuic i després vam tornar cap a l'escola. 


lunes, 7 de abril de 2014

Visita al TNC.



El passat dijous dia 27 de març tot Batxillerat i els de l’itinerari científic de 4t d’ESO vam fer una sortida al Teatre Nacional de Catalunya. 



Només arribar ens van fer entrar en una sala per veure un vídeo d’uns 30 minuts en el qual explicava tota la gent que participava en una obra de teatre. Va ser un vídeo entretingut ja que a través d’un detectiu ens anaven presentant aquest món. 

Un cop acabat ens van portar a una sala per començar a preparar una escena de la obra de Doña Rosita la soltera de Federico García Lorca. Cadascú tenia alguna cosa a fer: hi havia actors i actrius, encarregats de so, encarregats de la llum, escenògrafs, maquillatge i vestuari, el director i el seu ajudant... 

Després de preparar-ho tot vam representar l’escena primer poc a poc, perquè el director ens deia com fer-ho i finalment vam representar la definitiva. Va ser una gran experiència perquè vam poder estar amb un director de teatre i que ens ensenyés tot el procés per poder representar-la bé. 



Després de dinar vam entrar al teatre per veure l’obra sencera de Doña Rosita la soltera. En general ens va agradar l’obra exceptuant el final que era molt tràgic. Vam poder gaudir d’una obra clàssica representada en un teatre i veure l’escena que havíem representat anteriorment feta per actors i actrius. 



En conclusió va ser una sortida que vam poder aprofitar i gaudir-la bastant, a més, vam poder conèixer el món del teatre amb més profunditat.  

Paula Rueda

jueves, 13 de marzo de 2014

Ja podeu visitar el Saló de l'Ensenyament 2014

El Saló de l'Ensenyament, una de les grans cites de l'àmbit educatiu a Catalunya, té lloc del 12 al 16 de març de 2014.
La trobada agrupa diverses iniciatives adreçades a estudiants, en general, i a professionals del món de l'ensenyament, en particular, amb l'objectiu d'oferir una informació àmplia i actualitzada de l'oferta d'estudis a Catalunya.
En el Saló, hi participen expositors d'estudis universitaris, d'altres estudis superiors o complementaris, de formació professional i d'idiomes, de centres de batxillerat i de serveis per a l'educació.
El Departament d'Ensenyament participa al Saló, a l'entrada del Palau 2, amb un gran espai que disposa dels punts d'atenció següents:
  • El taulell central, on es pot obtenir informació sobre l'oferta formativa actual, és a dir el batxillerat, la formació professional, els ensenyaments esportius, els ensenyaments artístics professionals, l'educació d'adults, la formació a distància a l'IOC i els ensenyaments d'idiomes. També s'hi informa de vies d'accés directe a alguns estudis i de les proves d'accés que cal superar per accedir-hi. En aquest taulell, a més, s'hi habilitarà una zona destinada específicament a atendre professors.
  • Els despatxos d'atenció individual. Són dotze despatxos on un equip de professionals amb experiència en l'orientació per triar estudis pot atendre de manera individual els estudiants (i les seves famílies) que ho sol·licitin.
  • L'àrea d'autoconsulta, un espai dotat amb ordinadors de lliure accés on cadascú pot informar-se de l'oferta formativa que més l'interessi i s'ofereix assessorament personalitzat sobre el web Estudiar a Catalunya.
Aquest any es presenten com a novetats:
  • una mostra de les habilitats i competències professionals de l'alumnat d'ensenyaments professionals,
  • una exposició sobre projectes d'emprenedoria a Catalunya.
En el sector dels estudis universitaris trobareu informació sobre totes les universitats catalanes i sobre els estudis artístics superiors de disseny, conservació i restauració de béns culturals, música (a l'ESMUC), art dramàtic i dansa (a l'Institut del Teatre).




També participa en el Saló de l'Ensenyament el Consorci d'Educació de Barcelona, que informa de l'oferta educativa global no universitària de la ciutat de Barcelona.
Una novetat de l'edició d'enguany del Saló d'Ensenyament són els tallers d'emprenedoria i tecnologia.

 A http://www.ensenyament.com/ca/home podeu veure totes les opcions que teniu. Us recomanem que el visiteu.

Dates i horari
Del 12 al 16 de març de 2014
De dimecres a dissabte, de 10 a 19 hores i diumenge, de 10 a 14 hores
Palau 2 del recinte firal de Montjuïc

miércoles, 26 de febrero de 2014

Sortida a la casa Maragall, per Joan Cuscó



El passat divendres 14 de febrer els alumnes de batxillerat vam visitar la casa Maragall a Barcelona. La sortida, organitzada pel departament de llengües, tenia la intenció d’apropar la figura de Joan Maragall als estudiants.

 Fitxer:Ramon Casas - MNAC- Joan Maragall- 027609-D 006599.jpg

Vam agafar els ferrocarrils de la Generalitat en hora punta per anar fins a l’estació de Gràcia. Guiats per la professora Clara Capdevila vam arribar al veí barri de Sant Gervasi. Abans de fer la visita a la casa Maragall vam poder observar monuments de la capital catalana, com ara la font de Sant Gervasi de Cassoles o la vil·la Urània, que va acollir el primer observatori astronòmic de la ciutat i que finalment l’ajuntament no ha enderrocat. Arribats a la plaça de Molina vam entrar a la casa Maragall. No es va tractar d’una excursió convencional, ja que consistia en una visita teatralitzada. L’actor sabadellenc Jep Barceló interpretava la persona de Joan Maragall en el menjador de la casa,  de manera que narrava completament la seva biografia. Acabada l’obra vam visitar algunes estances de la casa, que també acull l’arxiu de l’escriptor modernista.
 
Fitxer:Joan Maragall 1903.jpg

Els alumnes valorem molt positivament la sortida ja que va ser tota una experiència poder gaudir d’una gran interpretació de Joan Maragall per a un públic molt reduït. El tracte que vam rebre de tot el personal encarregat de l’arxiu Maragall va ser excel·lent. Creiem que ha sigut una bona manera d’incentivar el gust per la literatura.

JOAN CUSCÓ

martes, 28 de enero de 2014

Experiència a la Universitat de Vic

El dia 22 de gener els alumnes de batxillerat de l’escola Mare de Déu de la Salut vam fer una sortida a la Universitat de Vic (UdV) acompanyats de l’Ernest Gallart. Vam haver d’arribar a l’escola a les 7:45, un quart d’hora més d’hora del que és habitual, per poder arribar a la UVic puntuals pels qui havien de fer els primers tallers.



Vam arribar molt neguitosos i allà ens esperaven uns universitaris que ens van fer de guies, ens van acompanyar a on es feien els tallers, i aprofitant que ens movíem per la Universitat ens anaven ensenyant les seves instal·lacions.Cadascú va poder triar uns quants tallers en funció del que els agradaria conèixer com a possible interès professional.

Els tallers es feien en diferents centres docents que té la Universitat de Vic, els quals eren l’Escola de Doctorat, l’Escola Politècnica Superior, la Facultat d'Educació, l’Escola de Traducció i Ciències Humanes, Facultat d'Empresa i Comunicació, Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, i l’ Escola Superior de Disseny. Alguns dels tallers que es van triar van ser: Android i control de videojocs, taller de subtitulació i doblatge, suport vital bàsic, com es fa un producte publicitari, les proves físiques CAFE, etc... i cadascun es feia en la seva respectiva facultat.


Finalment, vam tornar a Sabadell en autocar sobre les 14:30, contents d’haver viscut aquesta experiència que ens va ajudar a tenir les idees més clares sobre el que ens interessaria estudiar.

Maria Campiñez