Des del bloc s’us proposen tres pel·lícules molt diferents
entre sí però que alhora estan molt relacionades amb els aconteixements que
acabarien provocant la formulació dels Drets Humans.
“Das weiße Band” (literalment en català La cinta blanca) és
una pel·lícula del 2009 del director austríac Michael Haneke. La història del
film - en blanc i negre- transcorre un any abans de l'esclat de la Primera
Guerra Mundial i descriu els misteriosos incidents que tenen lloc al fictici
poble d'Eichwald, ubicat al nord d'Alemanya.
Històricament la trama de la pel·lícula té lloc durant el
sorgiment del feixisme, però segons Haneke el film pretén més aviat
confrontar-se amb la violència de qualsevol tipus com a tema principal.
“La cinta blanca” es va estrenar el 21 de maig de 2009
durant la 62a edició del Festival Internacional de Cinema de Canes, on Haneke
se'n va endur la Palma d'Or, va guanyar també el Gran Premi de la FIPRESCI, com
a millor pel·lícula de l'any, el Globus d'Or a la millor pel·lícula estrangera
i el Premi Gaudi de 2010 a la millor pel·lícula europea.
La pel·lícula, d’una certa densitat, és una obra d’art a
nivell argumental i de tractament d’imatge. Tot resulta tant subtil que sembla
que no passi res, però mostra amb cruesa la importància de l’educació que reben
els nostres infants.
La pel·lícula va ser dirigida
per Roman Polanski el 2002 i va guanyar la Palma d'Or i l'Oscar al millor
director com a premis més destacats del seu ampli palmarès.
És una pel·lícula molt més fàcil de seguir i directe que l’anterior.
Una multitud de detalls ens mostren, més enllà del que explica, la progressiva
degradació del concepte d’humanitat i com el món del protagonista s’enfonsa
gradualment.
Per últim, un clàssic de l’any 61 (sí, abans també es feia
bon cinema): Els judicis de Nuremberg del director nord-americà Stanley Kramer.
Tres anys després del final de la Segona Guerra Mundial,
quatre jutges nazis responsables de les polítiques d'esterilització i neteja
ètniques seran jutjats a Nuremberg. Sobre Dan Haywood, un jutge nord-americà
retirat, recau la important responsabilitat de presidir aquest emblemàtic
judici sobre l'extermini i holocaust nazi.
Després de posar-nos
en antecedents històrics, Els judicis de Nuremberg no només és una pel·lícula
on podem apreciar grans actuacions, ja que també s'hi planteja un interessant
dilema moral i ideològic de diverses connotacions, ja que no només es jutgen a
les persones sinó també a tot un país, Alemanya. Dins d'aquesta excel·lent
realització hi ha esplèndids monòlegs d'una intensitat i credibilitat que
aconsegueixen tenir sempre a l'espectador atent a qualsevol aparició i
intervenció que es realitza en el judici. Kramer dirigeix de manera magnífica
tots els aspectes, ja que aconsegueix que les gairebé tres hores de duració no
siguin en cap moment pesades i a més ens ofereix unes pauses indirectes que
conviden l'espectador a reflexionar sobre l'esdevingut en aquell moment.
Si voleu i podeu, gaudiu d’aquestes tres petites meravelles!
No hay comentarios:
Publicar un comentario